«Загальна інформація по тифлопедагогіці та тифлопсихології»
Тифлопедагогіка – це наука про виховання та навчання осіб з порушенням зору – являється частиною загальної педагогіки і одним з розділів дефектології.
Як розділ загальної педагогіки вона розвивається на основі філософії, принципів гуманістичного виховання і на загальнодидактичних принципах вчення, їз врахуванням своєрідності розвитку дітей і дорослих з порушенням зору. Природничонауковою основою тифлопедагогіки є вчення І. М. Сєченова і І. П. Павлова про вищу нервову діяльність.
Тифлопедагогіка є частиною дефектології. Дефектологію можна визначити як інтеграційну науку, на стику педагогіки, психології і медицини, що займається питаннями вивчення і виховання людини з відхиленнями в розвитку.
На обґрунтування адекватних способів і методів педагогічного впливу, які реалізуються в тифлопедагогіці, направлені медико-біологічні та психологічні науки, які займаються питаннями вивчення та навчання осіб з порушеннями зору.
Завданням тифлопедагогіки як науки є вивчення наступних основних питань:
• психолого-педагогічне і клінічне вивчення осіб з глибокими порушеннями зору; з'ясування типології порушень функцій зору і аномалій психічного і фізичного розвитку при цих порушеннях;
• шляхи і умови компенсації, корекції і відновлення порушених і недорозвинених функцій при сліпоті і слабкозорості; вивчення умов формування і всебічного розвитку особи при різних формах порушення функцій зору.
Важливе місце займають:
• розробка змісту, методів і організації навчання основам наук, політехнічної, трудової і професійної підготовки сліпих і слабкозорих;
• визначення типів і структури спеціальних установ для їх навчання і виховання;
• розробка наукових основ побудови учбових планів, програм, підручників, приватних методик.
Велика увага приділяється:
• створенню спеціальних технічних засобів, які сприяють розширенню пізнавальних можливостей осіб з порушеним зором, підвищенню ефективності їх навчання і підготовки до праці в сучасному суспільстві;
• розробці системи гігієнічних заходів щодо охорони і розвитку неповноцінного зору (нормативів освітленості, режиму зорового навантаження і ін.);
• проектуванню спеціальних будівель для навчання, виховання і трудової підготовки.
Сучасна тифлопедагогіка має в своєму розпорядженні науково обґрунтовані положення, що розкривають шляхи запобігання і подолання недоліків і аномалій розвитку, механізми і умови компенсації порушених функцій, форми, вміст і методи диференційованого навчання осіб різного віку з глибокими порушеннями зору.
Тифлопсихологія — це розділ спеціальної психології, який вивчає психічний розвиток сліпих і слабкозорих людей, шляхи і способи її корекції. Як наука, тифлопсихологія спочатку включала в свій вміст лише психологію сліпих. В даний час тифлопсихологія вивчає і особливості людей з глибокими порушеннями зору, з амбліопієй і косоокістю.
Основним завданням тифлопсихології є компенсація відсутнього зору за рахунок інтенсифікації роботи інших аналізаторів (слуху, дотику), а також формування відчуття перешкоди. Для побудови адекватних образів предметів можуть підключатися процеси уяви; при цьому формування пам'яті логічної зазвичай випереджає розвиток пам'яті образної. Особлива частина тифлопсихології - вивчення психології сліпоглухонімих - людей з повною ранньою втратою зору і слуху, у вченні і розвитку яких вітчизняні тифлопсихологія і сурдопсихологія досягли помітних успіхів (І. А. Соколянський, О. І. Скороходова, А. І. Мещеряков).
Також до завдань тифлопсихології відносяться:
• вивчення механізмів компенсації сліпоти і слабкозорості;
• виявлення потенційних можливостей осіб з порушеннями зору;
• розробка психологічних основ коректувально-педагогічної роботи з людьми з порушеннями зору;
• розробка психологічних основ інтеграції осіб з порушеннями зору в суспільство.
Тифлопсихологія запозичує методи із загальної психології і модифікує їх із врахуванням своїх потреб.
До методів тифлопсихології відносяться:
- лабораторний експеримент;
- природний експеримент;
- метод спостереження;
- метод вивчення продуктів діяльності;
- соціометрія.
Використання результатів тифлопсихології дозволяє на науковій основі будувати процес вчення, виховання і трудової діяльності сліпих і слабкозорих.
На третьому конгресі тифлопедагогів України будуть розглянуті такі основні напрямки роботи:
1) Зміст освіти і виховання дітей з порушенням зору дошкільного віку.
2) Актуалізація змісту навчання і виховання в спеціальних школах для дітей з порушеннями зору та інклюзивних закладах освіти.
3) Організаційно-методичні аспекти реабілітації дорослих інвалідів по зору.
Передбачені наступні форми участі в роботі конгресу:
• доповідь на пленарному засіданні;
• стендові доповіді;
• виступи на засіданнях круглих столів;
• виступи в обговоренні роботи конгресу.
Статтю підготував завідуючий відділенням педагогічної реабілітаціі Свєт Є. О.